| PROJEKTNI DAN: ZDRAV NAČIN ŽIVLJENJA |
| Prispeval Patricija Kompan in Maja Mežnar, 2. c ŠCV Gimnazija Velenje |
|
Februarja je za dijake drugih letnikov Gimnazije Velenje začel potekati prvi del projekta Zdrav način življenja. To je bilo na Šolskem centru Velenje, in sicer v telovadnici, ki je bila v ta namen razdeljena na pet delov. Vposameznem delu so nam profesorji predstavili svojo temo oziroma kako različne fizične dejavnosti in prehrana vplivajo na naš organizem, v nekaterih delavnicah pa smo se tudi sami z izvajanjem različnih vaj učili in spoznavali učinek le teh. Projektni dan smo zaključili z vzdržljivostnim tekom, na katerem se je merila naša vzdržljivost in ki smo ga ponovno izvedli mesec po projektnem dnevu ter primerjali rezultate. Tako smo bili seznanjeni z učinkom vaj za različna področja, z rezultatom o naši trenutni vzdržljivosti in še z veliko drugimi koristnimi podatki in napotki. Vsak zase si je pripravili načrt vadbe do aprila. Takrat je bil namreč drugi del projektnega dne, ko so še enkrat preizkusili našo vzdržljivost pri teku. Napredek je bil viden in ponosni smo na to. V drugem delu projekta pa smo se zbrali v predavalnici ŠCV, na C stavbi. Predavala nam je Nataša Forštner Holešek, univ. dipl. ing. živilske tehnologije. Sledil je odmor za malico, nato pa smo se razdelili v tri skupine. Vsaka je obiskala tri različne delavnice. V prvi smo brali zgodbe ljudi z anoreksijo in bulimijo. Na to temo smo naredili plakate in razmišljali o tem, kako bi jim pomagali, če bi bili to naši prijatelji. V drugi delavnici smo se seznanili z zdravim jedilnikom in ga tudi sami sestavili. V zadnji pa smo primerjali rezultate uspešnosti posameznih razredov na področju testiranj pri športni vzgoji. Poleg tega smo imeli tudi predavanje o motnjah prehranjevanja, ki ga je vodila univ. dipl. psih. Gabriela Fidler.
Februar: »Zdrav duh v zdravem telesu.« To so dejali že stari Grki. Ker smo drugošolci mnenja, da Grki le niso bili tako »neumni«, smo pridno upoštevali njihov rek in se udeležili športnega projekta, ki je potekal februarja in aprila. Pa si za začetek poglejmo, kako je vse skupaj potekalo na prvem delu projekta, torej februarja. Začelo se je s predstavitvijo posameznih telesnih dejavnosti za naše zdravje. Vsak razred je odšel v svojo delavnico, kjer je profesor predstavil aktivnost. Poučili so nas o vplivu gibljivosti, hitrosti, vzdržljivosti, ravnotežju in moči na naše zdravje in sposobnosti. Predstavljene pa so nam bile tudi posamezne vaje za krepitev. Kaj smo pravzaprav počeli in s čim smo se ukvarjali? V delavnici za gibljivost smo najprej opravili teoretični del in se nato lotili še praktičnega. Delali smo vaje za gibljivost, ki smo jih izvajali po nazornem prikazu sošolcev. Bravo naši! Ukvarjali smo se tudi s hitrostjo. Da nanjo vpliva tudi več dejavnikov, smo ponazorili z naslednjim primerom vadbe … Vas facebook in televezija ne zanimata več, vam je dolgčas, morate nahraniti psa …? Za vas imamo rešitev. Predstavljamo vam primer vadbe, ki krepi mišice in poživlja duha. Navodila za uporabo: Vadeči se dobro ogreje. Vse od glave, ramenskega obroča, pa do trupa in nog. Na 400-metrski krožni progi izvede šprint na 80 m (lahko uporabite tudi sosedov dovoz, toda na lastno odgovornost), z maksimalno hitrostjo, nato nadaljuje s sproščenim lahkotnim tekom 320 m in se ponovno vrne na štart, sledi ponovni šprint na razdalji 80 m itd. Če boste vaje izvajali redno in diciplinirano, se bo to poznalo tudi na vaši vzdržljivosti. Seveda pa smo se kot pravi poznavalci seznanili tudi z bolj strokovnimi izrazi, kot je npr. tale: moč je sposobnost za učinkovito izkoriščanje sile mišic pri premagovanju zunanjih sil in je produkt sile in hitrosti. Da pa nas ne podre kar vsak vetrič na poti v šolo, smo se seznanili tudi z metodami razvoja ravnotežja. Izvedeli smo, da mora biti vadba redna in kontinuirana. Upoštevati moramo načelo postopnosti. April: Tako smo se seznanili z vsemi vajami in jih pridno izvajali vse do aprila. Takrat se je namreč izvedel drugi del projekta. Seznanili smo se z motnjami prehranjevanja in zdravo prehrano. Spoznali smo se z znaki anoreksije, bulimije in drugimi vrstami zasvojenosti. Če niste pri volji, da bi pojedli celo čokolado (kar verjameva, da se pogosto dogaja), še ne pomeni, da ste anoreksični. Pri anoreksiji gre za zavračanje hrane in ne uživanje le te. Medtem ko je pri bulimiji prisotno prenajedanje in nato namerno bruhanje. Obe zasvojenosti gresta v skrajnost in sta hudo nevarni za naše zdravje. Ste v tem opisu prepoznali kakšnega prijatelja/prijateljico ali celo sebe? Ker je bolezen psihološke narave, je navadno potrebna strokovna pomoč. Ne sramujte se priznati, kajti priznanje je že več kot pol uspeha. Dotaknili pa smo se tudi teme o bigoreksiji. Osebe z bigoreksijo so navzven 'frajerji' z izklesanim telesom, a v resnici nesamozavestni, nikoli zadovoljni z doseženim. Bigoreksija je motnja, ki prizadene v glavnem moške, zato ji nekateri tudi rečejo moška anoreksija. Motnjo nekateri imenujejo tudi Adonisov kompleks po prelepem mladeniču iz grške mitologije Adonisu, v katerega je bila zaljubljena Afrodita. Bigoreksija nervoza se navzven kaže z izrazito mišičastim, 'nabildanim' telesom. Je obsedenost z atletskim videzom in vse je temu podrejeno. Običajno se začne v poznih najstniških letih. Moški z bigoreksijo je prepričan, da je preveč vitek in na pogled premalo možat. "Ko moški reče, da nima nobene postave, res tako čuti, ne išče potrditve drugih. V ozadju je izrazito slaba samopodoba, do katere lahko privedejo številni vzroki." Po koncu predavanj pa smo odšli še v tri delavnice. Tam smo sestavljali zdrav jedilnik, brali in predstavljali zgodbe deklet in fantov z motnjami in primerjali rezultate testiranj uspešnosti posameznih razredov. Torej. Projektna dneva sta bila koristna, zabavna in poučna. Kaj je lahko lepšega? Vsak je izvedel kaj novega. Zapomnite si: vsak od vas je unikat. Ne spreminjajte se in bodite zadovoljni sami s sabo. Prehranjujte se zdravo in veliko se gibajte. Želiva vam …dobr tek! (tako ali drugače) |


